DOBRÝ START

Metoda dobrého startu

je speciální metoda určená především dětem předškolního věku od 5 let. Její autorkou je Marta Bogdanowicz, která vypracovala polskou verzi metody. Česká verze metody vznikala od 80. let 20. století zásluhou Jany Swierkoszové, která původní polskou verzi upravovala, adaptovala a rozšiřovala v tehdejším Československu. V současnosti s touto metodou pracují děti v celé České republice. S metodou je možné pracovat jak individuálně, tak i skupinově.

 

Metoda dobrého startu je efektivní metodou, u níž opakované výzkumy v různých zemích Evropy potvrdily (Bogdanowicz, Swierkoszová, 1998):

- její užitečnost jako aktivizační metody přípravy dětí na výuku čtení a psaní,

- vysokou efektivitu u předškolních dětí tzv. rizikových ("podezření na dyslexii),

- vysokou efektivitu u dětí školního věku s diagnostikovanou dyslexií.

 

Metoda dobrého startu se skládá z 25 lekcí, které mají všechny stejnou základní strukturu. Každá lekce je koncipována tak, aby byla pro děti velice přitažlivá a zajímavá. Každá lekce je provázena jednou českou lidovou písní, která pomáhá dětem rytmizovat pohyb a realizovat specifická grafomotorická cvičení. Právě spojení rytmu, hrubé a jemné motoriky s grafomotorikou a specifickými cvičeními činí tuto metodu odlišnou od ostatních běžných (a samozřejmě užitečných) grafomotorických cvičení. V každé lekci je prostor pro rozvoj jazykových, komunikativních, sociálních dovedností a také specifických dovedností nutných pro rozvoj čtení a psaní (sluchová a zraková percepce, pravolevá a prostorová orientace).

Shrneme-li hlavní rozdíly oproti běžným cvičením pro předškolní děti, jedná se především o tuto trojici, která je stěžejní v každé lekci:

1. pohybová cvičení zaměřená na hrubou motoriku, soustředění, kázeň.

2. pohybově - akustická cvičení, která využívají speciální pomůcky (polštářky, korálky, stuhy). Tato specifická cvičení spojují známou píseň s pohybem, což umožňuje efektivní rozvoj jemné motoriky a koordinace oky a ruka, což jsou klíčové dovednosti pro nácvik psaní a čtení.

3. pohybově - akusticko - grafická cvičení. Dítě předvádí do rytmu písně grafický vzor, nejprve ve vzduchu, posléze na papír.

 

Metoda představuje ucelený, do detailů propracovaný celek, Dítě postupuje po malých krůčcích ke stále obtížnějším pohybovým a grafickým vzorům, což minimalizuje možnost selhání.